İstanbul Millet Bahçesi mahkemelik oluyor! Atatürk Havalimanı'nda karar yok, plan yok yıkım var



ID:86420
Yayınlanma:
18 May 22

Atatürk Havalimanı'nın yıkım ihalesini Karar Gazetesi'ne değerlendiren TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Pelin Pınar Giritlioğlu "Kararı planı olmayan millet bahçesi projesinin ihalesi yapıldı. Üstelik ihalede usullere uygun değil. Yani neresinden tutsanız elinizde kalıyor. Plansız ihaleyi yargıya taşıyacağız" dedi.

2018 yılında "Dünyanın en iyi 3. havalimanı" seçilen Atatürk Havalimanı'na cumartesi iş makinaları girerek yıkıma başladı. Atatürk Havalimanı'nın yıkım kararı kamuoyunda tepkilere neden oldu.

Atatürk Havalimanı'nın bulunduğu alana yapılacak Millet Bahçesi ihalesinin kimseye duyurulmadan kapalı kapılar arkasında gizlice yapıldığını Sözcü Gazetesi yazarı Çiğdem Toker yazmıştı. Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'na bağlı TOKİ'nin pazarlık usulü ile yaptığı ihaleye davet edilen 6 firmadan 3'ü ise İstanbul Havalimanı'nı yapan şirketlerdi. 2 milyar 100 milyon liralık yıkım ihalesini ise Yapı ve Yapı İnşaat firması kazandı.

pelin-pinar-giritlioglu.jpg

'PLAN YOK, KARAR YOK YIKIMI VAR'

TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Başkanı Pelin Pınar Giritlioğlu, "İstanbul'un 2009 yılında onanan ve 'Kent Anayasası' denilen üst ölçekli planlarında ve 1 / 5000 ölçekli nazım imar planlarında dolayısı ile 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarında Atatürk Havalimanı'nın Millet Bahçesi olacağına dair bir plan kararı henüz yok. Yani millet bahçesine ilişkin bir imar planı revizyonu yok. Şu an plansız şekilde kapalı kapılar arkasında hayata geçirilen bir proje ile karşı karşıyayız." dedi.

PLANI OLMAYAN PROJENİN İHALESİ YAPILDI

"Planı olmayan Millet Bahçesi'nin ihalesi yapılıyor. Hukuken planı olmayan bir projenin ihalesi de olmaz. Çünkü ihalede yapılacak işin tanımı olması gerekiyor. Plan yoksa burada yapılacak işin ne olduğunu nereden biliyoruz?" diyen Pelin Pınar Giritlioğlu, "Kamu ihale kanunu TOKİ'ye kamulaştırmalarda işlerin hızlı şekilde çözülmesi için bir ayrıcalık tanıyor. Burada ivedilik durumunda başvurulan 21 B maddesi işletilmiş. Yapılan ihalenin yolu yöntemi doğru değil. İhalenin duyurusu bile yok. Hukuksal açıdan pek çok sakatlık var. Üstüne üstlük kamuoyu ile hiç bir bilgi paylaşılmadığını' ifade etti.

ataturk-havalimani-is-makineleri.jpg

'HUKUKSUZ İHALEYİ YARGIYA TAŞIYACAĞIZ'

TMMOB Şehir Plancıları Odası'nın her yanı ile hukuksuz olan süreç ile ilgili dava açma hazırlığında olduğunu belirten Giritlioğlu yaşananları şu şekilde özetledi:

Mevcut bir kamu yatırımının olduğu arazi millet bahçesine dönüştürülüyor. Millet bahçesi aslında yapılan işlere uydurulan bir kılıftır. Millet bahçesi adı altında çok çeşitli yapılaşmaların yolu da açılıyor. Bakanlık 'Millet Bahçesi Rehberi' yayınladı. Millet bahçesinin içinde camiler, külliyeler, spor salonları, sergi salonları, kafeler bir çok yapılar yer alıyor. Böylece kamu arazileri yapılaşmaya açılıyor. Tabi bunlar millete bedava hizmet vermiyor. Millet bahçeleri ile inşaat firmalarına yeni rant kapısı bulundu. Bu iktidarın yeşil alan diye bir derdi varsa elindeki kamu arazilerini, parkları, toplanma alanlarını korusaydı. Bütün bunları sorgulamak gerekiyor. Neden kamunun bütün arazileri arka arkaya satıldı? İstanbullulara bir karış nefes alacak açık alan bırakılmadı. Kentin son kalan arazileri haraç mezat satılıyor? Bunu yargıya taşımaya hazırlanıyoruz.

adil-karaismailoglu.jpg

ULAŞTIRMA BAKANI 28 OCAK'TA İTİRAF ETMİŞTİ

Pandemi döneminde İstanbul’da Yeşilköy Atatürk Havalimanı ile Sancaktepe‘de iki tane salgın hastanesi inşaa edildi. Ancak inşaat nedeniyle Atatürk Havalimanı’ndaki iki pistin yok edilmesi eleştirilere yol açmıştı.

28 Ocak tarihinde Habertürk TV'de canlı yayına katılan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu sunucu Mehmet Akif Ersoy'un sorularını yanıtladı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun Atatürk Havalimanı yanıtı 'itiraf' niteliği taşıyarak gündeme damga vurmuştu.

İŞTE O DİYALOG;

Mehmet Akif Ersoy: O hastaneyi niye o pistin ucuna yaptınız.

Bakan Adil Karaismailoğlu: Kuzey Güney hattı pisti aktif olsaydı yeni havalimanındaki uçuşa engel oluyordu. O yüzden orası kapandı, ihtiyaç kalmamıştı zaten.

Mehmet Akif Ersoy: Siz kullanılmasın diye yaptınız yani...

Bakan Adil Karaismailoğlu: Tabii ki ihtiyaç yoktu. Burası millet bahçesi olacak. Bütün İstanbul'a hizmet edecek.

ali-kidik.jpgAli Kıdık

İYİ PARTİLİ ALİ KIDIK: ABU DABİLİ FİRMAYA GARANTİ VERİYORLAR

İBB Meclisi’nin İYİ Partili üyesi Ali Kıdık, projenin arka planında Arapların olduğuna işaret etti. Kıdık, İstanbul Havalimanı işletmesinin Abu Dabi Havalimanı işletmecisi AUH firması tarafından alınmak istendiğini ve görüşmelerin başladığını söyledi.

Kıdık, “Abu Dabili firma, İstanbul’un Avrupa yakasında başka bir havalimanı istemiyor. Bu nedenle İstanbul Havalimanı’nı satabilmek için Atatürk Havalimanı’nı feda ediyorlar, garanti veriyorlar. Şimdi burayı alacak olan, THY’nin üzerine de çökecek mutlaka” dedi. Kıdık, sosyal medyadan paylaştığı görüntülerde yıkım ekibinin havalimanında kazılara başladığını bildirdi. Kıdık; görüntüyü “Ben buna ‘milli servet katilliği’ diyorum” ifadeleriyle paylaştı.

doganay-tolunay.jpgProf. Dr. Doğanay Tolunay

PROF. DR. DOĞANAY TOLUNAY: PİSTLERİN BULUNDUĞU YERE AĞAÇ DİKİLMESİ UYGUN DEĞİL

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Orman Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Doğanay Tolunay, havalimanında pistlerin bulunduğu yerlerin bu şartlarda ağaç dikimi için uygun olmadığına dikkat çekti. Tolunay, “Pistlerin bulunduğu alanlara ağaç dikilmesi için pistlerin kaldırılması ya da kırılması gerekiyor. Başka bir yöntemle de pistlerin üzerine dışarıdan en az 1 metre kalınlığında toprak serilmeli. Bu uygulamalar haricinde orada bir millet bahçesi yapılması mümkün değil” diye konuştu.

Sivil uçuşlara kapatılan Atatürk Havalimanı’nın halen protokol uçuşları için kullanıldığını anımsatan Tolunay, “Alanın hem millet bahçesi hem de havalimanı olarak ortak kullanılması planlanıyorsa çok dikkatli olunması gerekiyor. Uçak yakıtları yangınlara neden olabilir” ifadelerini kullandı.

hikmet-sami-turk.jpgProf. Dr. Hikmet Sami Türk

PROF. DR. HİKMET SAMİ TÜRK: SORUMLULAR HESAP VERECEKTİR

Eski Adalet Bakanı Prof. Dr. Hikmet Sami Türk ise Atatürk Havalimanı’nın millet bahçesi yapılması amacıyla yıkılacak olmasına ilişkin, “Dünyanın başka hiçbir yerinde de böyle bir uygulamanın örneği yoktur. Bu durumun sorumluları, elbet bir gün bunun hesabını vereceklerdir. O nedenle şimdi yapılması gereken 89 yıllık havalimanı hizmetlerinin sürdürülmesini sağlamaktır” açıklaması yaptı.

yapi-yapi-yonetim-kurulu-baskani-zafer-yildirim-erdogan.jpgCumhurbaşkanı Erdoğan Yapı & Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Yıldırım’ın babasının cenaze törenine katıldı

ATATÜRK HAVALİMANI'NI YIKAN FİRMA TANIDIK ÇIKTI

Atatürk Havalimanı'nın yıkımına başlanırken ihaleyi kazanan firmanın tanıdık olduğu ortaya çıktı. Zafer Yıldırım'ın sahibi olduğu Yapı ve Yapı şirketi son yıllarda kamudan aldığı ve toplamı milyarlarca lirayı bulan ihalelerle dikkat çekiyor. Şirkete 2019, 2020 ve 2021 yıllarında verilen kamu ihalelerinin toplamı 16 milyar 192 milyon lira oldu.

21-B olarak bilinen “özel davet usulü” yöntemiyle çok sayıda kamu ihalesi alan firma, hali hazırda İstanbul Finans Merkezi'ndeki SPK binası ve özel proje alanı ile Etiler'deki Polis Meslek Yüksekokulu arazisindeki KİPTAŞ'ın projesinin inşaatını üstlenmiş durumda.

ANKARA AKM VE MİLLET BAHÇESİ’Nİ DE YAPTI

Emlak Konut GYO'nun Başakşehir'deki Kuzey Yakası adlı ofis projesini de inşa eden Yapı & Yapı, kamudan aldığı çevre düzenleme ve park ihaleleriyle de biliniyor. Ankara AKM ve Millet Bahçesi, Başakşehir Millet Bahçesi, Hoşdere Hayatpark projesi ve Maltepe sahilindeki 1 milyon 250 bin metrekare dolgu yapılarak hayata geçirilen Orhangazi Şehir Parkı firmanın projeleri arasında yer alıyor.

Yapı ve Yapı'nın aldığı son ihalelerden biri de geçtiğimiz yıl Haziran ayında yapılan Çamlıca Camii yanında Kirazlıtepe'de başlatılan 706 konutluk kentsel dönüşüm projesiydi.

Şirkete daha sonra Eylül ayında yapılan 653.9 milyon liralık Sinop'taki karayolu ihalesi yine gizli kapaklı şekilde kimseye duyurulmadan verildi.

erdogan-yapi-yapi-yonetim-kurulu-baskani-zafer-yildirim.jpgCumhurbaşkanı Erdoğan, 2019 yılında Yapı & Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Yıldırım’ın babasının cenaze törenine katılmış ve annesinin elini öpmüştü.

SERMAYESİ 18 YILDA 1189 KAT BÜYÜDÜ

Yapı & Yapı 100 bin lira sermaye ile 2004 yılında kuruldu. 7 kez sermaye artışına giden şirket, sermayesini 118 milyon 910 bin liraya çıkardı.

YAPI VE YAPI'NIN ALDIĞI SON İHALELERDEN BAZILARI

28 Haziran 2021

3 milyar 111 milyon TL
Halkalı -Ispartakule arası (Kanal İstanbul geçişi) Demiryolu
(Gülermak'la birlikte)

22 Haziran 2021

424 milyon TL
“Konya, Taşkent-Ermenek Ayrımı-Balcılar İl Yolu”

15 Ocak 2021

2 milyar 135 milyon TL
Erdemli-Silifke -Taşucu Karayolu (Özaltın'la birlikte)

30 Aralık 2020

440 milyon TL
Kirazlıtepe Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Projesi

16 Temmuz 2020

1 milyar 370 milyon TL
Rize İyidere Lojistik limanı (Cengiz İnşaat'la birlikte)

19 Ekim 2020

324.5 milyon TL
Ambarlı -Pendik Deniz Doğalgaz Boru Hatlarının İyileştirilmesi (Atlas Maden'le birlikte)