İstanbul Bu kadar acele niye



ID:86438
Yayınlanma:
19 May 22

Atatürk Havalimanı’nın millet bahçesine çevrileceğinin duyurulmasından sonra daha imar planları bile oluşturulmadan apar topar yıkım süreci başladı. İş makinelerinin ise milyar dolarlık pistlere sözleşme tarihinden günler önce girdiği ortaya çıktı. ‘Ne getirir ne götürür’ planlaması yapılmadan devlet kaynaklarıyla girişilen yıkım kamuoyunda rahatsızlık yarattı.

İstanbul Havalimanı’nın inşasıyla birlikte Atatürk Havalimanı’nda hızlı yıkımın başlaması tartışma yarattı. İhaleyi alan şirkete ait iş makineleri 14 Mayıs’ta piste girmesine rağmen İBB Başkanı İmamoğlu, belge gösterip sözleşmenin iki gün sonra imzalandığını duyurdu. Müteahhit firma ve sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunacaklarını açıkladı. TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Pelin Pınar Giritlioğlu da millet bahçesi projesinde plan olmadan ihale yapıldığını vurguladı.

‘MESELE YEŞİL DEĞİL İSTANBUL HAVALİMANI’NIN KÖRFEZE SATIŞI’ İDDİASI

İstanbul’un kent anayasası sayılan imar planlarında AHL’nin millet bahçesi olacağına dair bir karar bulunmadığını belirten Doç. Dr. Giritlioğlu “Yani imar revizyonu yok. Plansız, kapalı kapılar arkasında hayata geçirilen bir proje” dedi. Muhalefetin ‘İstanbul Havalimanı Körfez’e satılacak. Onlar da rakip istemediği için hükümet yıkımı bitirmek istiyor’ iddiası ortadayken sürecin hızlandırılması soru işaretlerine neden oldu.

SÖZLEŞME VE PLAN YOK AMA İHALE VAR

İstanbul Büyükşehir Başkanı Ekrem İmamoğlu, Florya Atatürk Kent Ormanı’nda düzenlediği basın toplantısında, Atatürk Havalimanı ihalesini alan firmanın sözleşme tarihinin 16 Mayıs olduğunu ancak iş makinelerinin günler öncesinden pistlere girdiğini açıkladı. Atatürk Havalimanı ihalesini alan Yapı ve Yapı firmasının projeyle ilgili ihale sözleşmesini 16 Mayıs 2022 Pazartesi günü imzaladığını belgesiyle açıkladı. Konuya ilişkin belgeyi de paylaşan İmamoğlu, firma ve tüm sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunacağını söyledi. İmamoğlu Atatürk Havalimanı’nın yıkılması ve yerine millet bahçesi yapılacağına ilişkin “Şu anda bizim elde ettiğimiz rakamlara göre İstanbul Havalimanı’na yapılacak ek imalat 5 milyar Euro’nun üzerinde. Atatürk Havalimanı’nın mevcut değeri ise 4 milyar Euro’nun üzerinde. Bunun anlamı aslında hepimizin cebinden 10 milyar Euro’nun gitmiş olması” diye konuştu. İBB ise konuya ilişkin yaptığı açıklamada Atatürk Havalimanı’nın korunması gerektiğini vurgulayarak 9 madde açıkladı. Öte yandan KARAR’a konuşan TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Pelin Pınar Giritlioğlu “Kararı planı olmayan millet bahçesi projesinin ihalesi yapıldı. Üstelik ihalede usullere uygun değil. Yani neresinden tutsanız elinizde kalıyor. Plansız ihaleyi yargıya taşıyacağız” dedi. İmamoğlu’nun sözleşme tarihinden önce yıkıma başladılar açıklamasından sonra İstanbul Büyükşehir Belediyesi İmar ve Şehircilik Daire Başkanı Gürkan Akgün de Yeşilköy’deki alanın mevcut planlarda havalimanı olarak göründüğünü açıkladı. Atatürk Havalimanı için ortak akılla siyasetten uzak bir şekilde karar vermek gerektiğini belirten Akgün, “Kamu yararı bizim için her şeyin önündedir” dedi. Giritlioğlu ise, “Planı olmayan Millet Bahçesi’nin ihalesi yapılıyor.

Hukuken planı olmayan bir projenin ihalesi de olmaz. Kamu ihale kanunu TOKİ’ye kamulaştırmalarda işlerin hızlı şekilde çözülmesi için bir ayrıcalık tanıyor. Burada ivedilik durumunda başvurulan 21 B maddesi işletilmiş. Yapılan ihalenin yolu yöntemi doğru değil. İhalenin duyurusu bile yok. Hukuksal açıdan pek çok sakatlık var. Üstüne üstlük kamuoyu ile hiç bir bilgi paylaşılmadı” ifadelerini kullandı. Giritlioğlu, TMMOB Şehir Plancıları Odası’nın her yanı ile hukuksuz olan süreç ile ilgili dava açma hazırlığında olduğunu aktardı.

Karar