Beslenmenin infertilite üzerindeki etkileri nelerdir?



ID:88902
Yayınlanma:
05 Ağu 22

Kadın Hastalıkları ve Doğum Prof. Dr. Ercan Baştu, beslenmenin kısırlık (infertilite), endometriozis ve tüp bebek sürecindeki etkilerini sizler için anlattı.

Beslenme şekli, kısırlık ve kısırlık tedavileri üzerinde çok önemli bir rol oynar. Yapılan araştırmalara göre kısırlık, doğurganlık çağındaki evli kadınların yaklaşık yüzde 9'unu etkiliyor. Çiftler kısırlığın tüm nedenlerini kontrol edemese de beslenme şekillerinden kaynaklanan kısırlık sorunlarını kontrol edebilirler. Her iki eş için de beslenme ve sağlıklı bir vücut ağırlığı, hamile kalma başarısı üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir.

Kadınlarda beslenme

Hamileliğe hazırlanmak ve doğurganlığı artırmak için, sağlıklı kilonuzu koruyun ve dokuz aylık hamilelik sürecinde bebeğiniz için vücudunuzda güvenli ve destekleyici bir yuva oluşturacak yiyecekleri seçin. Bu yiyecekler, folik asit, demir ve diğer önemli besin kaynaklarını içermelidir.

Erkeklerde beslenme

Erkek obezitesi hormon düzeylerini değiştirebileceğinden, erkekler de sağlıklı bir vücut ağırlığını korumaya çalışmalı ve dengeli bir beslenme düzeni izlemelidir. Ayrıca, aşırı kilolu ve obezitesi olan erkeklerde düşük sperm sayısı ve zayıf sperm hareketliliği yaygındır. Yemek seçimleri söz konusu olduğunda, güçlü sperm oluşturmaya yardımcı olabilecek vitaminler, mineraller ve antioksidanlar içeren meyve ve sebzelere ağırlık verin.

İdeal kiloya sahip olunmalıdır

Sağlıklı bir kiloya ulaşarak ve koruyarak hamile kalma şansınızı artırabilirsiniz. Aşırı kilolar hormon seviyelerini değiştirebilir ve yumurtlamada sorunlara yol açabilir. Vücut kitle indeksi (VKİ) 25'e eşit veya daha büyük olduğu için fazla kilolu veya obez olduğu düşünülen kadınlar için kilo kaybı doğurganlığı iyileştirebilir. Öte yandan, zayıf olarak sınıflandırılan, VKİ'si 18,5'in altında olan (18,5 ila 24,9 normal kilo anlamına gelir) kadınlar, düzensiz adet döngüleri yaşayabilir veya yumurtlamayı tamamen durdurabilir. Profesyonel seviyede yapılan jimnastik veya dans gibi yüksek yoğunluklu branşlarda yer alan sporcular veya dansçılar, yeme bozukluğu olanlar veya kısıtlı diyetler uygulayanlar genellikle yüksek risk altındadır.

Vücudunuzun hamilelik için ihtiyaç duyduğu besin maddelerini tüketebilecek geçici diyetlerden kaçınmalısınız.

Yeterli miktarda demir alın

Sebzelerden ve takviyelerden gelen demir açısından zengin bir beslenme düzeni yumurtlama kısırlığı riskini azaltabilir. Yumurtlama kısırlığı, kısırlığın sadece bir nedenidir. Demir içeren yiyecekler arasında fasulye, mercimek, ıspanak, güçlendirilmiş tahıllar, uzun taneli zenginleştirilmiş pirinç ve tam tahıllar bulunur. Demir emilimini artırmak için yemeklerinize narenciye, dolmalık biber veya böğürtlenlerden C vitamini ekleyin.

Genel olarak, daha fazla sebze ve çeşitli türler yemek, doymuş ve trans yağlar yerine sağlıklı tekli doymamış yağlar yemek, tahıllarınızın en az yarısını tam yapmak ve süt ürünleri de dahil olmak üzere kalsiyum açısından zengin besinler almak, besin ihtiyaçlarınızı karşılamanıza ve teşvik etmenize yardımcı olabilir.

Folik asidi unutmayın

Hamile kalmaya çalışan kadınların takviyelerden günde 400 mikrogram folik asit almaları çok önemlidir. Folik asit dahil herhangi bir takviye almayı düşünüyorsanız, önce doktorunuzla konuşmalısınız.

Endometriozis varsa ne yemeli ve nelerden kaçınmalısınız?

Endometriozis, endometriyal hücreler olarak adlandırılan rahim iç duvarındaki hücrelere benzeyen hücrelerin rahim dışında büyüdüğü kronik, kötü huylu olmayan bir hastalıktır. Rahmi kaplayan dokuya endometrium denir. Endometriozis, çoğunlukla pelvik bölgede (leğen kemiği bölgesi) meydana gelen ağrılı bir hastalıktır ve tedavi edilmezse kısırlığa neden olabilir.
Uygun beslenme ve yaşam tarzı değişiklikleri hastalığın kontrol altına alınmasına yardımcı olur. Trans yağ oranı yüksek beslenme, aşırı kırmızı et tüketimi, alkol, sigara ve gluten tüketimi zararlı olabilir. Hormon regülasyonunu, özellikle östrojen dengesini etkileyebilecek gıdalar, endometriozisi olanları olumsuz etkileyebilir. Bu gıdalar vücutta iltihabı artırabilecek ve daha fazla ağrıya veya hastalığın ilerlemesine yol açabilir.

Endometriozisin neden olduğu iltihap ve ağrıyla savaşmak için, öncelikle bitki bazlı ve vitamin ve minerallerle dolu, besleyici yoğun, dengeli bir diyet tüketmek en iyisidir. Bunlar:

- Meyveler, sebzeler, baklagiller ve kepekli tahıllar gibi lifli gıdalar,
- Koyu yapraklı yeşillikler, brokoli, fasulye, güçlendirilmiş tahıllar, kuruyemişler ve tohumlar gibi demir açısından zengin gıdalar,
- Somon, sardalye, alabalık, ceviz, chia ve keten tohumu gibi esansiyel yağ asitleri açısından zengin gıdalar,
- Portakal, çilek, bitter çikolata, ıspanak ve pancar gibi renkli meyve ve sebzelerde bulunan antioksidan bakımından zengin besinler.

Tüp bebek başarısına yardımcı olan gıdalar

Anti-inflamatuar beslenme tüp bebek tedavisinin başarısında etkilidir. Bu amaçla, işlenmiş gıda, fast-food ve şeker alımını en aza indirin. Sağlıklı yağlar, kepekli tahıllar, meyveler ve sebzeler ve balık, baklagiller ve az yağlı kümes hayvanları gibi temiz proteinlerin tümü, anti-inflamatuar bir diyetin parçasıdır. Tam tahıllar, omega 3 açısından zengin balıklar ve kuruyemişler, sağlıklı bir rahim duvarına önemli ölçüde katkıda bulunur. Sağlıklı rahim ise oluşan embriyonun tutunması ve gelişimi için çok önemlidir.